De ultieme voorbereiding van het nieuwe schooljaar: een gloednieuwe agenda. Elke ouder van nu kan erover meepraten. Voor mij was het een soort vakantiebestemming; de speciaal ingerichte schoolafdeling van de V&D in Groningen. Met als absoluut hoogtepunt de aanschaf van een nieuwe schoolagenda.
Het ene jaar kocht ik er één van mijn idool. Het andere jaar koos ik voor een rustige versie waarbij ik zelf foto’s toe kon voegen in speciale fotomapjes. Thuis vulde ik de personalia tot in de puntjes in. Foutjes werden zorgvuldig weggewerkt met type-ex, want het moest er keurig uitzien. Dat duurde nooit lang, al gauw schreven klasgenoten jouw kostbaar bezit vol met grappige, ontroerende of beledigende berichtjes en werd het alsnog een zootje. Maar wel een heel persoonlijk zootje, waar ik af en toe nog verlangend in terugblader.
Tegenwoordig zien we deze pareltjes nog maar weinig. Waarom zou je ook? Alles wat je moet weten staat in Magister of SOM. Een groot gemis, want als alles in the cloud zweeft, blijft er uiteindelijk niets tastbaars over van zo’n bepalende periode in je leven. Maar dat is niet eens ons belangrijkste punt. Het gebruik van een papieren agenda vraagt vaardigheden die een puberbrein juist enorm goed van pas komen: de ouderwetse agenda blijkt onverwacht veel bij te dragen aan de ontwikkeling van effectieve leerstrategieën:
Gelukkig wordt het gebruik van de ouderwetse agenda in het onderwijs steeds meer gestimuleerd. Een hele goede ontwikkeling, dus wat ons betreft deze vakantie allemaal naar de V&D 😉